Pe cuprinsul țării nu a existat sat, casă, flăcău sau fată, tânăr sau bătrân să nu le fi fluturat pe buze doina populară, cântecul de dragoste, basmul sau balada, ghicitoarea sau proverbul, atât în clipele lor de veselie, cât și în clipele lor de durere și suferință.
Un tezaur neprețuit zace ascuns în sufletul și în inima poporului, o mică parte din acest tezaur se află îngropat și în sufletul și inima locuitorilor din comuna Drajna. El a existat din plin încă de la începutul existenței acestor locuitori, a existat și s-a manifestat de-a lungul veacurilor și continuă să existe și să se manifeste și astăzi.
De la basme ca: Povestea lui Ghiță Cătănuță, Haiducul, Împăratul și Făt-Frumos, înșir-te Mărgărite, Povestea terciului, Balaurul cu șapte capete, Cei trei frați, etc., la balade ca: Ion Pipa, Haiducul Jianul, Ghiță Cătănuță, Gorhea, Toma Alimoș etc., la doine și cântece: Murgule, Căluțul meu, Doina ciobanului de la munte, Doină de pribegie, La moară la Făgădău, Doină de cătănie, Hai mândruță săi pârleazul, Rujiță de pe răzor, Cântecul Păhărelului, Cătăni-m-aș cătăni, Du-te Leano de te culcă, Leuștene, cin te-a pus, Inimă de putregai, Foaie verde și-o alună, Cit e Oltul de cotet, Culmile de unde vii, Dragul mamei, Velimaș etc. la ghicitori, proverbe și zicători, bocete de: înmormântare, cântece rituale, „Paparuda” fiind cel mai semnificativ, cântece satirice, strigăturile sau chiuiturile.
Basme locale culese în anii ”50
Ghiță Cătănuță, haiducul și mândra sa Vidra - auzit de la Maria Tima în vârstă de 64 de ani, la 22 martie 1958
Cătănuță, devine haiduc, pentru că nu mai poate îndura crunta exploatare a războiului și a turcilor. El se îndrăgostește de Vidra, fata unei bătrâne sărace. Într-o zi vine și o fură pe Vidra, tocmai când mama ei trăgea să moară.
Ea este dusă în pădure, la casa haiducilor. Într-o noapte Vidra visează că mama ei a murit. Dimineața, încalecă pe un cal și plecă la casa mamei sale.
Într-adevăr, mama sa murise și în clipa venirii ei în sat se petrecea ceremonialul de înmormântare. Haiducii, din nou, apar în frunte cu Ghiță Cătănuță, o ia din nou pe Vidra și o duce, din nou, la casa haiducilor. Vidra, între timp, se îndrăgostește de un alt haiduc, anume de Păunașul Codrilor. Vidra este prinsă în faptul dragostei de Ghiță Cătănuță. Cei doi haiduci se iau la luptă; lui Ghiță Cătănuță i se desface brâul, Vidra refuză să i-l lege, iar Ghiță Cătănuță printr-o sforțare supraomenească îl răpune pe Păunașul Codrilor și se răzbună și pe Vidra tăindu-i capul.
Apoi, pleacă să haiducească în altă parte, de durere că a fost înșelat de Vidra.
Împăratul și Făt-Frumos - auzit de la Blendea Dumitru în vârstă de 68 de ani în martie 1958
Făt Frumos este fiu de împărat.
El s-a născut din lacrimile mamei, crește și se face mare și frumos ca spuma laptelui. La etatea de 17 ani, pleacă în lume să găsească tinerețea fără bătrânețe și viață fără de moarte. În călătoria sa, Făt-Frumos este ajutat de un cal năzdrăvan și de hainele tatălui său, care erau fermecate. Pe drum, el se luptă cu o scorpie, o invinge și, când să-i taie capul, scorpia se roagă de Făt-Frumos să-i deie viață, că-i va fi de mult folos. Într-adevăr, scorpia i-a fost de mult folos. Făt-Frumos ajunge la un palat cu totul și cu totul de aur, găsește trei fete de împărat, le spune pentru ce a plecat în lume și acestea îl sfătuiesc să nu calce în „Valea Plângerii” că va plânge toată viața. Printr-o întâmplare ciudată, Făt-Frumos n-a putut respecta povața celor trei fete de împărat, calcă în Valea Plângerii, începe să plângă și se hotărăște să se întoarcă în împărăția tatălui său. Locurile pe unde a călătorit la ducere nu le mai recunoaște la întoarcere, pentru că totul se schimbase, trecând un număr mare de ani.
Pădurea în care se luptase cu scorpia se transformase într-un oraș mare și frumos. Ajuns în împărăția tatălui său, nu mai găsește nimic, totul se dărâmase, palate și case și pretutindeni era pustiu. Printre dărâmăturile palatului tatălui său, Făt Frumos găsește o ladă cu osemintele părinților săi, o deschide și pătrunde năuntru renunțând la tinerețe fără bătrânețe și fără de moarte.
Basmul are o semnificație destul de izbitoare. Făt-Frumos, deși găsește tinerețea fără bătrânețe și viața fără de moarte, el totuși nu poate supraviețui tinereții fără bătrânețe și vieții fără de moarte.
Povestea terciului - auzit de la Cornea Filofteia în vârstă de 43 de ani în martie 1958
Un flăcău foarte sărac, pe nume Ionică își caută o logodnică în alt sat fiindu-i rușine de sărăcia lui. De câte ori se ducea în vizită la logodnica lui, el cerea să i se dea apă de băut, pentru că întotdeauna îi era sete. Fiind întrebat de logodnica sa de ce bea atâta apă, el răspunse alăturea, nu întrebarea, dând de înțeles logodnicii sale că mănâncă numai pește. Logodnica vrea să afle adevărul. Se îmbracă în haine de cerșetoare, se duce la casa logodnicului său și roagă pe mama acestuia să o găzduiască în casă pentru o singură noapte. Deși mama logodnicului o refuză la început, pentru că nu avea pat unde să o culce, totuși ea se înduplecă și o găzduiește. După ce se înnoptează, apare și logodnicul ei. Cere mamă-si de mâncare și aceasta îi pune dinainte o strachină cu terci.
A doua seară, când Ionică se duce iar în vizită la logodnica sa, mama Mariuței, pentru că așa o chema pe logodnică, îi spune lui Ionică:
- Ionică, maică, terci mănânci, terci faci,
- Vorbă cu fata mea să nu mai faci.
Povestirea acestor basme este foarte simplă, acțiunea deasemenea; se împletesc în mod armonios cele două elemente: realul și fantasticul, fantasticul sau irealul predomină; eroii sunt creații ale poporului și în majoritatea lor sunt înzestrați cu puteri supranaturale; ei înving orice obstacol sau piedică ce li se pune în cale de către elementele negative; ei reprezintă și viața de toate zilele a poporului, adevărul și dreptatea în luptă contra răului, care până la urmă este învins de adevăr și dreptate; ei reprezintă năruințele poporului spre o viață mai bună și mai fericită; majoritatea acestor eroi sunt: Făți Frumoși, Ilene Cosânzene, Zmei, balauri, cai năzdrăvani, fete de împărați, muma pădurii, zgripțuroaice, scorpii, diavoli, împărați și împărătese, crai și crăițe, servitori, oameni de rând etc..
Din aceste povestiri se desprind eroii pozitivi și cei negativi. Limba acestor opere literare este limba întregului popor, simplă, frumoasă și armonioasă, presărată cu figuri stilistice, cu proverbe și zicători. Acțiunea tuturor basmelor populare se împletește cu lupta dintre bine și adevăr, pe de o parte cu lupta dintre neadevăr și minciună și exploatarea pe de altă parte. Până la urmă, binele, adevărul și dreptatea triumfă asupra neadevărului, minciunei și exploatării.
Doine și cântece culese în anii ”50
La moară la Făgădău - auzite de la Constantin Mitrea Dumitrescu în vârstă de 76 de ani în martie 1958 - Drajna
La moară la FăgădăuMacină și bun și răuAcolo macin și eu.Morărița ce-mi spuneaStai puiule nu puneaPân ce nu m-oi sărutaFerice de om frumosȘi la moară toarnă-n coșVai de omul cel urâtNici la moară n-are rândCătăni m-aș cătăni
Cătăni m-aș cătăniCătăni-m-aș cătăniNumai arma de n-ar fiArma și cu ranițaCăci ele mi-au mâncat viața.Hai mândruțo săi pârleazul
Hai mândruță săi pârleazulVino să uităm necazulPuiculița meaVin puicuță pe din dosC-am o poartă de rogozCum pui mâna cade josC-am în brazdă patru boiȘi acasă mai am doiN-are cin să-i îngrijeascăDac-acasă n-am nevastă.Rujiță de pe răzor
Rujiță de pe răzorRujiță de pe răzor,Nu mă blestema să morNu mă blestema să mor,Căci mai blestemat o datăȘi-am zăcut o vară toatăI-auzi cum răsună valeaȘi mândruța-mi ține caleaȘi nu i-am rupt florileNici mărgăritareleȘi le-a rupt dada MarieDe le-a pus la pălăriePălăria lui IonuțCăci a fost al ei drăguțI-auzi cum răsună valeaȘi mândruța-mi ține caleaInimă de putregai - auzite de la Dinescu Sevastița în vârstă de 67 de ani în martie 1958 - Drajna
Foaie verde de susaiInimă de putregaiCe guriță dulce aiȘi taichii nu vrei să-i dai.N-am un cuțit să te taiSă văd la mijloc ce aiInimă de putregai!Du-te Leano de te culcă
Du-te Leano de te culcăNu ține umbră la furcăDu-te Leano de fă patulDeseară-ți vine bărbatul!Lasă vie, vie, vie,Calea mărăcini să-i fie!Du-te Leano de te culcăNu ține umbră la furcăDu-te Leano de fă patulDeseară-ți vine amantul!Lasă vie, vie, vie,Calea trandafiri să-i fie!Leuștene, cin te-a pus
Leuștene cin te-a pus?Marița care s-a dus!Leuștean cu foaia latăCine te-a sădit pe baltă?Marița când era fată!Câte flori pe iaz în susTot Marița mi le-a pus!Câte flori pe TeleormanLa Marița pe tulpan!Cât e Oltul de cotit
Foaie verde mărgăritCât e Oltul de cotitMă mir eu cum l-am trecut!L-am trecut cu meșteșugPe două roate de plug!Foaie verde și-o sipicăOltu-i mare lumea-i mică,Nu te duce IonițăCă te-neci tu mă-i Gheorghiță!Măcar de m-aș niecaNumai să-mi văd iubita!Cucule, de unde vii
Cucule de unde vii?De la niște vii pustii!Dar de badea ce mai ști?Știu că-i bine sănătosȘade la masă voios.Și-i voios ca umbletul,De îi frige sufletul!Pită albă stă la masăCum îi pita mai frumoasăNici necoaptăNici răscoaptăLângă pităCarne friptăLângă carneDouă cane:Una-i cu vin îndulcitȘi nu bea de necăjit,Una-i cu vin pipăratȘi nu bea de supărat,Nici nu bea nici nu mănâncăDe durerea-i cea adâncă.
Doinele și cântecele: La moară la Făgădău, Cătăni-m-aș cătăni, Hai mândruță, săi pârleazul, Rujiță de pe război, Inimă de putregai, Du-te Leano de te culcă, Leuștene cin te-a pus, Cât e Oltul de cotit și Cucule, de unde vii, exprimă sentimentul dragostei sincere a omului simplu din popor. Acest sentiment de dragoste este plin de gingășie și uneori el atinge înălțimi nebănuite. Ca un vulcan el se revarsă peste toată firea celui care îl trăiește și el nu poate fi stins decât în clipa când apare iubitul sau iubita dorită.
Semnificative în această privință sunt doinele și cântecele: „Cucule, de unde vii”, unde dorul de iubită este atât de puternic la flăcăul îndrăgostit încât „Nici nu bea nici nu mănâncă, de durerea cea adâncă” pricinuită de dorul iubitei sale. Acelaș sentiment îl trăiește și flăcăul îndrăgostit din doina „Cât e Oltul de cotit”. El preferă să se înece, dar numai să-și vadă iubita.
5.V.1940, Ogretin - r. Teleajen, inf. Marița Mănescu; cules de E. Comișel:
Niță, Nițișoara mea
Niță, Nițișoara mea,Ți-ar face neica căruțăCu roațile de tărtăcuță,Proțapu dă micșunele,C-așa-i place mîndri mele.Niță, Niță, Nițișoară,Fi-te-ar fi lovit o boalăCîn ierai la mine-n poalăCu mîna la țâțișoară,Cu gura la bărbișoară!Lele, lele și iar lele
Lele, lele și iar lele,Cu basmaua pă sprincene,Cu păru făcut inele,Mi-ai usca zilili mele!Cine ți-o mai zice leleSă-z poarte coadile tăleȘi ciorapi din picereȘi urmizu dă la gâtC-ăla mă bagă-n pămînt!
Proverbe, zicători și ghicitori
Proverbe:
Prin muncă și vrednicie
Poți scăpa de sărăcie.
Leagă sacul până e rotund
Nu când ajunge la fund.
Când vrei să vorbești, la gură,
Să ai lacăt și măsură.
Nimeni nu întreabă de casa frumușelului,
Ci de casa vrednicului.
Legenda Ariciului - D. Basilescu - Etymologicum Magnum
Când a făcut Dumnezeu pămîntul, nu se pricepea cum să'l așede ca să'i facă loc, căci pămîntul era mult grozav. Așa i-a dis albinei să se ducă la ariciu ca să-l întrebe pe el: ce este de făcut? Cand a sosit albina la ariciu i-a dis:Bună ziua, cumetre?Ariclul a răspuns:Mulțumim d-tale, cumètra ! Da ce vint a batut ?Am venit să-ți ceiu un lueru.Ce?M'a trimis Dumnezeu să-mi spui, cum să așede pămîntul, că e mult grozav si nu se pricepe cum sa'l pue.Da bine, cumetru, eu un biet ghem ce si sciu?Albina ș'a luat ziua (orig. DIUA) bună ș'a plecat. Rămas singur ariclul dice:Vezi, Par'că el nu scie să facă văi adinci și munți înalți !...Când a isprăvit ariciul vorba, albina sbirr ! dup'o flore de lubene unde se pitise ca s'audă ce va dice, și s'a dus drept la Dumnezeu să'i spue.
Zicători
Școala face omul om
Și altoiul pomul pom.
Pomul se cunoaște după roade,
Iar omul după fapte.
Curățenia este mama sănătății.
Ghicitori
Nuculița Goga
Spânzură Moldova.
Fără mâini, fără picioare
Și fără scară
Se suie în pod.
Dacă iei din ea se mărește
Dacă pui se micșorează.
Cuigurele, mugurele,
Merg pe drum înșirățele
Cuigur, mugur cel bătrân
Șade-n drum și bea tutun.
Am o găină pestriță
Duce veste lui Gheorghiță.
Din cele patru proverbe se poate ușor constata că poporul , din experiența lui de zi cu zi, a transmis învățăminte ori de câte ori i s-a ivit ocazia. Aceste învățăminte i-au fost de folos în viața lui de toate zilele, putând lupta cu mai multă ușurință și cu mai multe forțe de izbândă împotriva sărăciei și a nedreptăților sociale din vremurile în care a trăit.
Zicătorile, fiind simple observațții dobândite din viața de toate zilele, sunt creații ale poporului. Atât proverbele, cât și zicătorile au un sentiment moralizator și se caracterizează printr-o mare înțelepciune omenească.
Ghicitorile, creații ale poporului, au avut scopul de a pune la încercare istețimea minții, de a descreți fruntea și de a înveseli pe ascultători, printr-o descriere a obiectului care trebuia să fie ghicit. Ele erau spuse la manifestările în comun ale oamenilor: șezători, clăci, zile de sărbătoare și în nopțile de iarnă.
Cântece satirice - Strigături sau Chiuituri
Din cercetarea cântecelor satirice a strigăturilor sau a chiuiturilor se poate observa cu multă ușurință spiritul critic al oamenilor, adresat în special fetelor și femeilor leneșe. Ele nu torc, nu țes, nu cos, nu spală, nu fac mâncare, nu se îngrijesc de curățenia lor corporală sau de curățenia caselor lor. Singurul lucru care le preocupă este dansul și iarăși dansul. Societatea a satirizat aceste defecte omenești și a luptat pentru îndreptarea acestor defecte satirizându-le în public în special la horele din sat. Glumețe în felul lor, dar pline de voie bună având un rol foarte important în viața poporului. Au fost satirizați și exploatatorii: domni, boieri, funcționari, jandarmi, care trăiau din truda și sudoarea oamenilor de rând.
Colinde populare
La tulpină de doi meri - culeasă de C.N. Mateescu din comuna Drajna - decembrie 1891
La tulpină de doi meriLerului ș-´al meruluiEste-un pat mare încheiatCu scânduri dalbe de bradCu picioare de fagDar în el ce îmi așterne?Procod verde de mătaseÎmpletit de Doamnă ´n șaseDar în el cine nu doarme?Coconașu cutareCu Conița cutareȘi ´ntre ei cine se vede?Prunculețu mititelMititel și fățărelȘ´apucai pe drum la valeMe ´ntâlnii cu Domnu sfântCu șuba până ´n păment,Cu chipiul de argint.Ale cui shunt aste caseAșa nalte minunatePe din nuntru zugrăvitePe d´afară poleiteCu podeli de simiocCu strașini de busuioc?Ashilie plină rasăRemâi casă sănătoasă.O Isuse nume dulce - culeasă de C.N. Mateescu din comuna Drajna -decembrie 1891
0 Isuse, nume dulceNe-ai spășit cu sfânta cruceNoi la raiu cu ea ne-om duceCu toți sfinții dimpreunăSă ne facem voe bună,Să ne facem om cu omSă ne bucurăm d'un domn.la te scoală domn mai mareȘi aprinde-o luminareȘi ne numeră părale.la te scoală coconițăȘi ne dă căte-o leițăSă plecăm pe potecuță,Potecuța'n virf de vieLa multi ani cu veselieArhilie (sic) plină rasăRemăi gasdă sănătoasă.
Revista de folclor, 03, nr. 1, 1958; Convorbiri Literare 1 decembrie 1891; Proverbele Românilor Iuliu A. Zanne 1895; prof. Ioan Rizea, corelare C.R.
Comment